×zamknij
Projekty domów
Moje projekty domów
Projekty domów Pompy ciepła Słownik terminów

Gotowe projekty domów

Budownictwo indywidualne trzyma się nieźle

9 lut 2011

 

Pomimo istotnych barier utrudniających w ubiegłym roku realizację inwestycji w budownictwie jednorodzinnym wyniki były relatywnie dobre. W opinii przedstawicieli hurtowni materiałów budowlanych w ubiegłym roku zainteresowanie inwestorów indywidualnych zakupem materiałów budowlanych zmniejszyło się bardzo nieznacznie w porównaniu do poprzednich trzech rekordowych lat.
W 2010 r. inwestorzy indywidualni uzyskali pozwolenia na budowę 98 934 domów jednorodzinnych, a więc jedynie o 3,9 proc. mniej niż w 2009 r. Natomiast nieco mniejszy spadek odnotował wskaźnik liczby rozpoczętych budów domów. W całym 2010 r. inwestorzy indywidualni rozpoczęli budowę prawie 87 tysięcy domów jednorodzinnych tj. tylko o 3,7 proc. mniej niż w poprzednim roku. Warto jednak zwrócić uwagę, że wartość tego wskaźnika w 2010 r. była wyższa średnio o 40,5 proc. niż wartości notowane w latach 2003-2006.
– Trudne warunki pogodowe w roku 2010 nie sprzyjały inwestorom indywidualnym i w tym segmencie odnotowano mniejszą liczbę rozpoczynanych budów – komentuje Cezary Szeszuła, prezes zarządu Xella Polska, producenta materiałów budowlanych SILKA i YTONG. – Jednocześnie wzrost sprzedaży naszych wyrobów SILKA i YTONG potwierdza, że klienci poszukują rozwiązań systemowych, opartych na sprawdzonych i markowych produktach. Ten trend zapoczątkowany kilka lat temu bardzo nas cieszy – dodaje Cezary Szeszuła.
Inwestorzy prywatni zaczynają wykorzystywać nowe kanały zakupu materiałów budowlanych. Rozwój tego trendu potwierdzają wyniki badania „Aktualne problemy i wydarzenia”1 przeprowadzonego przez CBOS, które dotyczyło między innymi form i celów korzystania z internetu przez dorosłych Polaków. Respondenci, którzy w ciągu ostatniego miesiąca poprzedzającego badanie kupili coś w sieci, wśród rzeczy zakupionych on-line wymieniali między innymi produkty budowlane.
– Sklep internetowy to narzędzie sprzedaży, które sprawdza się w każdej branży, również budowlanej. Ten nowoczesny sposób zakupu jest idealnym rozwiązaniem dla osób zdecydowanych, dobrze wyedukowanych w zakresie oferty produktów i ceniących sobie swój czas. Internet umożliwia inwestorom zakup zarówno podstawowych produktów, jak i całej gamy wyrobów uzupełniających, takich jak narzędzia lub zaprawy – przekonuje Cezary Szeszuła, prezes zarządu Xella Polska, producenta materiałów budowlanych SILKA i YTONG.
Rok 2010 dla branży budowlanej można uznać za udany, szczególnie biorąc pod uwagę niesprzyjające okoliczności. Warto również zwrócić uwagę na rozwój wiedzy i świadomości produktów wśród inwestorów prywatnych. Wszystkie te czynniki pozwalają prognozować dalszy stabilny rozwój sektora budowlanego.

fragmenty komentarza Anny Waszczuk, analityka Xella Polska, producenta materiałów budowlanych SILKA i YTONG.
1) Badanie przeprowadzono w dniach 8–19 kwietnia 2010 roku na liczącej 1056 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.